De opleiding begon in maart 2007 en in maart 2008 was er diploma-uitreiking.
We kregen les van Arend-Jan Hammink in het PTC+ in Barneveld. In een paar dagen tijd werd ons het Achebach systeem geleerd en het rijden in het verkeer.
Maandagavond 12 maart: Oefenen op het mentoestel en een paard optuigen. Al die grepen, m'n vingers raakte in de knoop. Optuigen lukte wel aardig, maar het tuig mocht niet de grond raken, want dan moesten we stroopwafels trakteren (ik zal alvast wat in gaan slaan).
Zaterdag 17 maart: Eerst oefenen op het mentoestel, dan de paarden inspannen en oefenen in de binnenbak. Met kegeltjes was er een straat en een slingerbocht neergezet. Het was best moeilijk in zo'n kleine ruimte en ik moest veel nadenken hoe ik m'n handen moest houden.
Zaterdag 24 maart: Eerst nog even op het mentoestel en dan de paarden inspannen en oefenen op de wei. In de middag voor het eerst de weg op en een rondje buiten Barneveld gemaakt. Ondertussen genietend van het mooie weer en omgeving.
Zaterdag 7 en 21 april: De hele dag reden we door de woonwijk van Barneveld. Keerwendingen maken; met één hand bochtjes maken. En...dat ging steeds beter.
Dinsdag 1 mei: Een oefenavond voor het examen.
Zaterdag 5 mei: Examendag! Best spannend, maar ik ben geslaagd! Voor de theorie had ik geen fouten en de buitenrit, met het paard Ben Hur, ging heel goed. Onze examinator was Dhr. Haakmeester.
Deze vonden plaats op de maandag-avonden in het PTC+ in Barneveld. Daarnaast hadden we nog praktijkdagen en moesten we stage lopen bij Manege Zonder Drempels in Bennekom en bij Manege De Huif in Heel.
19 maart: introduciteles marathonwagen en huifbed: Deze avond kregen we het nieuwste huifbed te zien, dat ontworpen is door Andries Veeneman van HCA uit Klarenbeek. Ook werd er met een marathonwagen gereden met twee Fjorden ervoor van Stichting Dupla, om te voelen hoe het is met een vierleidselsysteem te rijden.
26 maart: Psychosociale aspecten. Verkenning van fasen van rouw - c.q. rouwverwerkingsproces van socioloog Piet Tubee: Hoe verwerken ouders dat ze een kind met een handicap hebben; hoe ga je als huifbedrijder daarmee om? Dit en meer kwam deze avond uitgebreid aan bod.
2 april: Humane fysiotherapie, anatomie en aandoeningen van het bewegingsapparaat van fysiotherapeute Klaske Hoogstra. Vandaag kregen we uitleg over het skelet en de spieren van je lichaam en vooral wat er aan kan mankeren.
11 april: Humane fysiotherapie. Letsels van de hersenen en ademhalingsziekten van fysiotherapeute Klaske Hoogstra: Hoe de hersenen werken en de longen, kregen we allemaal uitgelegd en vooral wat er aan kan mankeren.
16 april: Dierfysiotherapie van dierenfysiotherapeut Guy Blom: Vandaag een anatomische les over het paard. Waar zitten de botten en waar lopen de spieren. Dit werd niet alleen getoond aan de hand van plaatjes, maar we moesten het ook voelen bij een echt paard. Als je het eenmaal gevoeld hebt, vergeet je niet meer waar wat zit.
23 april: Dierfysiotherapie van dierenfysiotherapeut Guy Blom: Theoretische ging het over de communicatie; aandoeningen (aan bijvoorbeeld de spieren) en de beweging van het paard. Daarna de stallen in, waar we een korte herhaling kregen van vorige week (hoe zit het beenderstelsel in elkaar) kregen. Vervolgens moesten we twee paarden bekijken en beoordelen op hun beweging in stap, draf en galop. Beweegt hij soepel in zijn gewrichten; hoe is zijn paslengte; hoe is zijn luchtfiguur en nog veel meer.
7 mei: Huifbedrijden van Piet Verwijlen en Piet Bregman (van Stichting Dupla): Hoe te rijden met het vierleidselsysteem.
14 mei: Huifbedrijden (tilliften/presentatie) in Bennekom van fysiotherapeute Klaske Hoogstra: Het was de eerste keer dat ik bij Manege Zonder Drempels was en ik moet zeggen dat ik het er heel mooi en gezellig vind. De les van vandaag begon met een filmpje over epilepsie. Daarna kregen we uitleg over de vier huifbedden die ze hebben en hoe de tillift werkt. Vervolgens moesten we dit ook zelf een keer bediene. Aan het eind kregen we nog een rondleiding door de stallen waar Tinkers, Haflingers en een IJsslander staan.
21 mei: Muziektherapie van Math Hansen: Math heeft het muziektherapiewaterbed ontwikkelt en is tevens gespecialiseerd in pijnbestrijding. Bij toeval ontdekte hij de geneeskrachtige werking van het waterbed in combinatie met muziek. De trilling die de muziek door het water geeft (de mens bestaat ook voor 80% uit water) is heilzame therapie. natuurlij kan muziek ook gecombineerd worden met het huifbedrijden en kan het rustgevend werken.
30 mei: Pedagogiek door pedagoge Els van Lier: Hoe stel je je op tegenover de cliënt en hun ouders, begeleiders en eventuele broertjes en zusjes die meekomen. En hoe ga je om met hun verhalen
4 juni: Humane fysiotherapie door fysiotherapeute Klaske Hoogstra. Een cursist moet een presentatie geven over een ziektebeeld. Daarna een toets over het tot nu toe geleerde: Mijn presentatie ging over allergieën (zelf ben ik een hooikoorspatiënt). De presentatie ging best goed en ook de toets erna was niet al te moeilijk. De toets bestond uit een aantal meerkeuze vragen en drie open vragen
11 juni: Tinkers beoordelen. Exterieur van het paard/stamboek bij ’Onder de Kastanje‘ in Kootwijkerbroek door Scilla van Cuijlenborg: Deze avond kregen we het een en ander te horen over de Tinker: geschiedenis, raskenmerken, kruisingen van verschillende rassen en dat er vier type Tinkers zijn (Vanner, Grai, Cob en Scudder). Na een theoriegedeelte, werden er een aantal Tinkers van stal gehaald, zodat we hun bouw, type, stap en draf konden beroordelen.
2 juli: Gezamelijke avond (ofpris en vierleidselsysteem rijden) in Bennekom door Arend-Jan Hammink: Vierleidselsysteem komt van het vierspanrijden. De vier lijnen (twee aan de buitenkant en twee gekruist tussen de paarden) hou je in ë:ën hand. het is bij de eerste rondjes even wennen, maar het ging steeds een beetje beter. Nu maar vaak oefenen bij de eigen Fjordjes.
21 juli: Praktijkdag in Heel bij Manege de Huif: Na een rit van zo'n twee en een half uur rijden, kwam ik in Heel aan. Na een bak koffie gingen we aan de slag. Twee huifbedden en vier Tinkers stonden klaar in de bak. Om de beurt moesten we mennen, riempjes stellen en op het bed liggem om te voelen wat de verschillende instellingen van de riempjes doen. Na de middaglunch zijn we weer gaan rijden tot half vier. Na nog even bijgepraat te hebben (koffie meteen heerlijk stuk Limburgse Vlaai) ging ik moe maar voldaan naar huis
4 augustus: 2e Praktijkdag in Heel bij Manede De Huif: Vandaag reden we met zeven verschillende cliënten, waarbij we moesten letten hoe ze op het huifbed neergelegd moesten worden; hoe de riempjes gesteld moesten worden enz.
10 september: Roelstoeltraining door Hans van Ee: Hoe communiceer je met iemand in een rolstoel, hoe til je iemand uit de stoel (die wel zelf kan staan) en hoe rij je ermee. Om de beurt ging iemand in een rolstoel zitten en de andere duwen. Er werd flink geracet over het buitenterrein van het PTC. Zo hoort het dus niet :) maar we hadden veel lol.
17 september: Communicatie cliënten. 24 september: Communicatie ouders. 1 oktober: Opdracht ’Hippo-therapie‘; inleiding presentatie; plannen en samenwerken en de kennis vergroten door Hans van Ee: Deze avonden kregen we uitgelegd wat communicatie is, hoe te communiceren met de cliënten, ouders en begeleiders. Dit alles d.m.v. rollenspellen.
Stage-dagen (40uur) in Heel en/of Bennekom: Ik heb mijn stage in Heel gedaan op 9, 14, 16 en 24 november en 14 december. De hele dag rijden met verschillende cliënten en Tinkerkoppels (Spooky en Jolly / Amber en Bonny ; Bonita en Tobias).
3 maart: Diplomering! Wat ben ik er trots op!